Saturday, January 22, 2011

Kugiran Di Tepi Pantai


Hari panas, cuaca comel, tiada tempat yang lebih baik melainkan berada di tepi pantai baring-baring di atas hammock layan MP3 lagu irama Surf oleh Kugiran Di Tepi Pantai ( Band Orang Kampong aku ni).



Tempat aku, Kuantan de Palma ni, memang banyak pantai-pantai indah lagi menarik. Batu Hitam, Cherating dan Telok Chempedak antara tempat yang tersohor. Tapi, pantai-pantai tu untuk Tourist. Local macam aku, tak pergi tempat overexposed macam tu.

Dari sempadan Kemaman sampai ke Penor (pekan), ada hampir 100km pesisir pantai. Orang tempatan, mencari tempat-tempat yang tidak menjadi tumpuan pelancong  untuk bersantai.

Kelemahan bila pilih tempat terpencil adalah , korang tak de kemudahan asas seperti tandas dan gerai makanan. Tapi, timbal balik dengan keseronokan yang dapat dengan tiada makhluk lain berdekatan dengan anda. Terlampau terpencil pun tak bleh juga, bahaya... nanti kena pau.

Aku suka pegi area Pantai Kempadang dan juga Pantai Sepat. Jarang -jarang, aku terjah ke Penor utk Surf Casting.

Matahari Terbit. Kalau Pantai disebelah Selangor sana, korang enjoy matahari terbenam, sini, korang bleh layan matahari terbit dengan syarat bangun awal laaa....
Port paling best ialah di Kempadang. Amik chalet untuk day use dalam RM100, korang dah boleh selesa banyak. Puas duk berendam dalam laut, lompat masuk swimming pool . Kalau nak murah lagi, RM30 A type chalet pun ada. Korang usyar sendiri lah di Kempadang sana.

                                                                                                                                  
Laman di depan chalet
Orang pun tak ramai, dan pantainya bukan terletak di jalan utama. Jadi memang damai kepala otak.
Amik gambar dengan Nikon Compact aku. Malas nak edit.

Bagi orang-orang yang duk KL dan California sana, meh la pegi berendam di Pantai yang ada di Kuantan. Jangan pergi tempat Tourist, cari pantai yang kurang glamer.
Nak pindah beranak pinak di sini terus pun tak pe. Duk KL, jem sana sini, otak boleh kusut. Nanti cepat kena hipertensi.........

Tapi ye lah kan, kat Kuantan ni, mana ada Mid Valley dan Time Square dan Burger King.

No comments:

Post a Comment