Monday, January 31, 2011

Big Trouble - Dave Barry

Di awal tahun 2000, aku banyak menghabiskan masa di Popular dan MPH. Kedai Buku.
Kadang-kadang, merayap -rayap di kedai novel terpakai untuk mendapatkan buku-buku murah, yang mana, bila dah habis baca, boleh dijual semula kepada kedai tersebut.

Kakak aku yang sulung pun, hantu novel juga. Tapi taste orang pompuan ni lain sedikit. Lebih kepada novel yang serius dan berfakta. Nasib aku baik kakak aku tak minat novel cintan. Kakak aku ni, dulu Rockernita, mana ada masa layan novel cintan sambil dengar lagu mendayu-dayu? Cerita seram pun dia tak minat. Jadi, banyak novel dia aku pinjam tak pulang semula. Ha ha. 



Novel Big Trouble ni aku beli dalam tahun 2001. Tertarik dengan nama pengarang DAVE BARRY, seorang kolumnis , rocker dan seorang pemenang Pulitzer Prize. Pensyarah aku dulu, suka menggunakan bahan dari Encik Dave di dalam kelas Literature kami. Jadi, Dave Barry ni bukan pengarang yang asing bagi aku.



Perkara kedua yang menarik perhatian aku adalah dengan tertera di kulit buku ini yang novel ini akan di buat movie.
So aku beli lah.

Plot dia sebenarnya, ntah apa-apa juga. Kisah sekumpulan manusia yang saling tidak mengenali, tiba2 jadi berkait di dalam berberapa insiden yang berlaku secara kebetulan. Eleman kelakar, cukup banyak dan ada yang tak masuk akal. Ok lah, kalau nak serius-serius sangat, baca buku teks matematik darjah 4 laaa...ini novel untuk santai.
Novel ini telah dibikin movie pada tahun 2002 lakonan Tim Allen dan Rene Russo. 

Di bawah ni Trailer untuk movie Big Trouble ni...



Kalau nak tengok ceritanya, di youtube ada streaming dengan pecahan kepada 10 parts/ chunks bermula disini.

No comments:

Post a Comment