Sunday, January 9, 2011

KLOVER

1999
Aku jual keta. Sebelum owner baru ambik keta tu, barang2 peribadi yang ada dalam glovebox dan di seluruh kereta aku keluarkan dan letak dalam sebuah kotak. Hajat di hati, nak 'sort' balik barang-barang tu ikut keperluan. Tapi, dah takdir, semua benda tu kekal dalam kotak tu sampai lah 2-3 hari lepas.

Aku pegi mengemas bilik  aku di rumah ayah. Kat bawah katil, terjumpa kotak tu. Dalam tu macam - macam ada, resit yang tak boleh di baca lagi, pen yang sudah kering dakwatnya, duit syilling dan berberapa kaset serta bermacam benda lain.

Antara kaset yang aku jumpa, adalah keset KLOVER ni.
Bukan kaset aku. Keset ni milik adik aku, tapi pada waktu kejadian, kaset ni aku pinjam dari dia .
Kaset ni masih dalam keadaan yang agak baik, cuma dibahagian pita, terdapat seperti kulat putih yang akan aku bersihkan nanti.

Semuanya dalam keadaan yang sangat original dan terpelihara. Aku biasanya sorang yang tidak berdisiplin dengan kaset. Lepas dengar, main longgok atas hifi atau mini compo. Tapi yang ini, masih bersama cukup sifat. Dari Bekas lutsinar yang ada emboss PolyGram ( Klover di Malaysia, di edarkan oleh PolyGram) , Inlay yang masih keras dan tulisan (printing putih) pada badan kaset pun tak terjejas lagi. Ini bukti, kaset ni tidak didera dengan kejam oleh aku.

Satu perkara yang menarik berkenaan kaset ini ialah, diluar kaset itu, di atas bekas lutsinar, ada sekeping stiker tertera perkataan ALTERNATIVE.

Apa yang menariknya, pada pertengahan zaman 90an, kaset2 dari band-band alternative, punk rock, grunge dan sebagainya membanjiri kedai kedai muzik di seluruh Malaysia. Tiada promosi dan berita mengenai band-band tersebut kecuali di berberapa medium seperti di Rancangan ALTERNATIF (kelolaan Lee Pilgrims) , zine-zine, Kamal Hassan  (rock around the world) , Majalah Rottw dsb. Jadi untuk menggandakan impak , pengeluar kaset, sepakat, melekatkan stiker ALTERNATIVE sebagai satu cara untuk mempromosi kaset mereka. Cara ini, tidak aku jumpa pada genre- genre yang lain. Atau aku yang tatau?

Tak payah cerita org lain, Aku sendiri pun beli kaset berdasarkan stiker tu. main pakai beli, balik pasang. Kalau telinga tak bleh terima, kira nasib lah. Tapi biasanya aku paksa sampai jadi suka juga.... haha, duit dah banyak abis. Zaman sekarang, org tak beli kaset dah, org tak beli CD. Org main dowload dari internet.
Sebab tu Infectious Maggots merajuk sampai lambat nak rilis album baru... hehe...

Berbalik kepada Klover ni, ianya sebuah band Punk Rock dari Boston yang hayatnya tidak panjang. Rentaknya, lebih kurang Rancid tapi agak lembut dan radio friendly. Aku tak berapa minat sangat, sebab tu kaset ni masih comel.


 Dibeli pada 21 Dec 1996


Bagi budak Ipoh yang masih suka Sex Pistol  Oi! Oi! seperti Jamsari Ape , Bagi budak Banana Toffee Bangsar (Filipina?) yang suka main Moulding, Bagi geng-geng di Brickfields yang masih Fanatik dengan Rancid,  Mat Lobang yang tetiba layan Iron Maiden , Aku tabik sama korang. Kalau ada gig, jangan lupa ajak aku, pergi belum tentu.

No comments:

Post a Comment